HÍREK

Kiállítás a lépcsőfordulóban iskolai sapkajelvényekről



Megszokott kiállítóhelyünkön, azaz a kollégium földszinti és első emelet közt elhelyezkedő lépcsőfordulójában ezúttal "Iskolai sapkajelvények és Bocskai sapkák Magyarországon, 1919-től napjainkig" címmel nyílt kiállítás.

A tárlat Megyeri László tanár kollégánk jóvoltából jött létre. A kiállításról és a sapkajelvények világáról alább olvasható rövid összefoglalót is ő készítette.

Jelen kiállítás célja, hogy bepillantást nyújtson az iskolai sapkajelvények világába, melyeket egykoron rendes Bocskai sapkán, utóbb inkább a kabát hajtókáján, hordtak és hordanak.

Ez a színes jelvénykavalkád történet nagyjából 100 esztend?t ölel fel, s bár mára a sapkák elt?ntek, és a t?zzománc technológiával készült jelvényeket is egyre inkább a pléh-m?anyag kit?z?k váltják fel, szerencsére még vannak jelvénykészít? mesterek hazánkban, akik szívvel-lélekkel és szaktudással készítik továbbra is ezeket a szignatúrákat. (Az Els? Magyar T?zzománc Jelvénygyár történetér?l, a jelvénykészítés technikájáról b?vebben is olvashattok a lépcs?knél kihelyezett ismertet?kön, az ugyanitt bemutatott jelvényeket pedig a vitrinben is megtekinthetitek.)

A (sapka) jelvények els?dleges feladata és célja, az esztétikai élmény adásán túl, természetesen az volt, hogy az illet? kifejezze hovatartozását, elhivatottságát, legyen az valamilyen társadalmi, polgári egyesület, párt vagy éppen katonai alakulat (lásd az I. világháború különféle egységeinek exkluzív jelvényeit).

Az iskolajelvények kés?bb, csak a világháború után jelentek meg és kezdtek teret hódítani, jellemz?en tehát sapkán (Bocskain vagy tengerészsapkán), ritkábban egyenruhára, mellre t?zve. Kezdetben jellemz? a magyar királyi állami kiscímer ábrázolás, körirattal ellátva, utalva az intézményre (gimnázium, reálgimnázium, leányiskola, líceum stb.). Kés?bb megjelennek más ábrázolások és témák (nemesi címerek, városcímerek, vár- és városábrázolások, egyházi és irredenta jelvények is). Ezen id?szak legkiemelked?bb mesterei: Berényi Lajos (a kiállított jelvények dönt? többségét ? készítette), Morzsányi János, Boczán Károly, Jerouschek Károly.

1945 után lekerül a Szent Korona a címerpajzsról (marad az ún. Kossuth-címer), de az 1948 utáni jelvényeken már dominál a kialakuló kommunista diktatúra jelképrendszere (fogaskerék, kalapács, vörös csillag stb.). Természetesen ebben az id?szakban is készülnek igen tetszet?s, igényes darabok, bár egyre többször már m?gyantás kivitelben. Ez a tendencia sajnos ma is jellemz?, mert alig akad zománctechnikával készült jelvény.

A vitrinben mindegyikre találunk szebbnél-szebb példákat, ritka és érdekes darabokat egyaránt. Sajnos több jelvényen meglátszik az „id? vasfoga”, esetenként kopottak, zománcuk matt, fénytelen, ill. hibás. A kispesti iskolajelvények és a képeken szerepl? példányok a vitrinben külön jelölést kaptak, a könnyebb beazonosíthatóság érdekében. A jelvények „hordozói”, a Bocskai-sapkák szimbiózist képeznek a színes kit?z?kkel, így a legszebb is gy?jteni, de az id?k során a sapkák jelent?s része elkallódott, posztó anyaguk tönkrement. Ma már nehezebben fellelhet?k, mint „koronájuk”, a jelvények. A sapkákon lév? sávok az évfolyamokat jelölik, belül pedig sokszor alumínium vagy más fém monogramokat helyeztek el, hogy elvesztés esetén visszakerülhessen gazdájához.

A kis kiállítást, melynek anyaga sok év gy?jtésének eredménye, korabeli hangulatokat idéz? tárgyak (papírpénzek, tanulmányi értesít?k, tankönyvek, térképek stb.) kísérik.

Kellemes id?töltést kívánok mindenkinek!

Megyeri László
nevel?tanár